Czym jest zdrowy system odżywiania?

zdrowe jedzenie

Zdrowe odżywianie to tak naprawdę bardzo względne pojęcie. Wszelkie media mówią coraz więcej o właściwej diecie, coraz bardziej modny staje się zdrowy styl życia, bycie „fit”. Jednak czym ten zdrowy system odżywiania właściwie jest? Czasami można się pogubić...  

 

Ludzie na każdym kroku są zasypywani różnego rodzaju informacjami: o bardzo zdrowych płatkach fitness, czy (o zgrozo!) płatkach obniżających poziom cholesterolu, jogurtach fit, batonikach activ, gotowych posiłkach z torebek pozwalających zrzucić X kilogramów w zadziwiająco krótkim czasie, koktajlach odchudzających czy magicznych pigułkach.

Niektóre podejścia skupiają się na wykluczeniu poszczególnych makroskładników- czy to ograniczeniu tłuszczy, czy węglowodanów, bądź nawet jednego i drugiego. Wiele osób liczy też po prostu na szybkie efekty stosowanych przez siebie diet nie za bardzo mając świadomość tego jaką szkodę mogą sobie wyrządzić i jak to wpłynie na ich zdrowie. Mając do wyboru setki diet czy strategii żywieniowych nie dziwię się zupełnie, że w dzisiejszych czasach ludzie czują się nieco zagubieni, nie wiedzą i nie mają świadomości jaka droga jest właściwa i jaki system odżywiania pozwoli im na uzyskanie upragnionych efektów a przy tym wpłynie pozytywnie na ich zdrowie i samopoczucie.

Prowadząc klub Fitmania staramy się podchodzić holistycznie do naszych klientów. Staramy się im uświadomić, że nie tylko sama aktywność fizyczna ale również odpowiedni system żywienia ma ogromne znaczenie dla poprawy naszego zdrowia i samopoczucia.

ZDROWIE- jest dla nas najważniejsze. Jest z pewnością wiele szybkich metod na osiągnięcie określonego celu (schudnięcie/nabranie masy mięśniowej, wzrost siły czy wytrzymałości). Jest masa najróżniejszych diet, jednak musimy zadać sobie pytanie czy są one zdrowe? Czy są bezpieczne? Czy nie pozostawią trwałego uszczerbku na zdrowiu?

Wszelkie choroby mają swoje podłoże złym odżywianiu. Na co dzień ludzie ładują w siebie masę przetworzonej żywności zawierającej  konserwanty, cukier, wzmacniacze smaku, aromatu itp. co rujnuje układ trawienny, uszkodzeniu ulegają kosmki jelitowe, zmniejsza się powierzchnia wchłaniania substancji odżywczych. Tak rodzą się wszelkie problemy ze zdrowiem, bo nasze zdrowie zaczyna się od jelit.


Postaram się przedstawić w kilku punktach rzeczy, na które powinno się przede wszystkim zwracać uwagę, aby rzeczywiście móc powiedzieć, że odżywiamy się zdrowo:

1. Wyeliminowanie produktów przetworzonych.
Przemyślany wybór produktów jak najmniej przetworzonych z jak najmniejszą ilością dodatków z pewnością zawsze i każdemu wyjdzie na dobre. Podstawowa zasada to czytanie etykiet na produktach im krótsza jest lista składników- tym lepiej, unikamy m.in. barwników, przeciwzbrylaczy, zagęstników, wzmacniaczy smaku i aromatu, substancji słodzących, tłuszczy utwardzonych.

2. Ograniczenie cukru.
Zarówno białego, brązowego (wcale nie jest zdrowszy od białego), syropu glukozowo-fruktozowego, sztucznych słodzików. Z powodzeniem można je zastąpić  ksylitolem, erytrytolem, cukrem kokosowym czy miodem. Jednak ich też używajmy z umiarem.

3. Eliminacja glutenu.
Objawy nadwrażliwości na gluten dotyczą większej części populacji.  Ludzie często nie łączą zupełnie swoich objawów chorobowych z nietolerancją glutenu a po jego odstawieniu problemy znikają. Z doświadczenia na wielu przypadkach wiem, że ludzie po odstawieniu glutenu zapominają o dolegliwościach trawiennych, wysypkach, migrenach, złym samopoczuciu itd. a były to problemy, z którymi borykali się latami. Najlepszymi źródłami węglowodanów w menu będzie ryż, kasza jaglana, gryczna, amarantus, komosa ryżowa, bataty, owoce oraz warzywa.

4. Stosowanie dobrych tłuszczy.
Odpowiednia ilość tłuszczu w diecie jest konieczna i niezbędna. Na szczęście coraz bardziej w ostatnich czasach odchodzi się od MITU odtłuszczonych produktów „light”.  Zdrowe źródła tłuszczu poza tymi, które dostarczane będą z dobrej jakości mięs czy ryb to m.in.  olej kokosowy, lniany, awokado, masło klarowane, czy oliwa z oliwek.

5. Urozmaicenie
Wiele osób błędnie utożsamia zdrową dietę z jedzeniem codziennie pięciu porcji kurczaka z ryżem i brokułami. Podchodząc do diety w ten sposób szybko można się zniechęcić, poza tym tak monotonne posiłki nie maja  też za wiele wspólnego ze zdrowiem. Niezwykle ważne jest urozmaicenie aby dostarczyć organizmowi jak największą ilość różnorodnych składników odżywczych. Nie mam tu na myśli jednego dnia, bo mało kto ma na to czas, ale powiedzmy na przekroju tygodnia w diecie powinno się znaleźć jak najwięcej rodzajów mięsa, ryb, warzyw itp.

Kluczową kwestią jest to żeby nie postrzegać „diety” jako czegoś przejściowego- co ma doprowadzić do określonego celu tylko wprowadzenie zmian na stałe- jako system odżywiania na całe życie. Oczywiście czasami można sobie pozwolić na odrobinę luzu. Jeżeli  99% sposobu odżywiania jest właściwa to raz na jakiś czas pozwolenie sobie na odstępstwo będzie dobrym rozwiązaniem- nawet dla psychiki. Podczas świąt, urodzin, wesela czy innych okazji można sobie pozwolić na wyluzowanie i cieszenie się chwilą a nie przejmowanie się tym, że zjedliśmy coś czego nie powinniśmy zjeść.

Pamiętajmy jednak- zachowajmy we wszystkim umiar i zdrowy rozsądek. Nie wyszukujmy sobie specjalnych okazji 3 razy w tygodniu niech to będzie naprawdę okazjonalne.

 


Podsumowując- im bardziej człowiek jest świadomy, im więcej uczy się na temat odżywiania- tym mniej i rzadziej ma ochotę na różnego rodzaju odstępstwa. Jedząc "czyste", dobre jakościowo jedzenie, czując się przy tym dobrze, widząc efekty wizualne, poprawiając swoje wyniki treningowe czujemy coraz większą motywację i  zarazem coraz mniej mamy ochotę, aby zaburzać to jakimś cheatem z fast foodu, czy innym marnej jakości produktem.

 

AUTOR:

bajederki bez glutenu barbell kitchen crossfit dieta paleo przepisy whey 100 kokos kakao organiczne zdrowy tryb crossfit diet healthy

Lidia Dąbrowska

Fitmania Olsztyn

POWIĄZANE ARTYKUŁY

CrossFit: 12 niepisanych zasad

CrossFit oprócz podstawowych reguł postępowania ma także niepisane zasady, które obowiązują i są wymagane od każdego zawodnika. Mamy dla Was 12 takich zasad.

Dla kogo jest CrossFit?

Wielu z Was zastanawia się zapewne kim tak naprawdę są Ci CrossFitowcy? CrossFitowcem może zostać każdy nie ważne czy jest agentem nieruchomości,...

7 kobiecych problemów z CrossFit-em

Kobiet w CrossFit ma ciężkie życie. Sprawdźcie z czym muszą zmagać się dzielnie Panie CrossFiterki
© 2015 Trec Nutrition Sp. z o.o. All rights reserved
projekt i realizacja: [zjednoczenie]