Niebieskie światło a problemy ze snem

komputer problemy ze snem

Korzystanie z komputera lub smartphone’a przed snem ma negatywny wpływ na nasze zdrowie.

 

Dlaczego?

Wystarczy cofnąć się o 40 tys. lat. W tamtych czasach dostęp do elektryczności był mocno ograniczony, a jedynym źródłem światła w nocy była poświata Księżyca. Oznacza to, że po zmroku organizm naszego przodka przestawiał się na tryb odpoczynku – powoli szykując go do snu. Działy się wtedy liczne reakcje: następowało zwiększone wydzielanie melatoniny – hormonu, który przygotowuje organizm do snu. Zmniejszała się temperatura ciała i serce zaczynało wolniej bić. Dzięki temu nasz przodek drzemiąc w kącie jaskini, mógł w pełni się zregenerować, aby nad ranem ponownie stawić czoła czyhającym na niego zagrożeniom.

W dzisiejszych czasach sytuacja diametralnie się zmieniła. Często, już leżąc w łóżku korzystamy z telefonu lub komputera, przez co nasz mózg odbiera sprzeczne sygnały. Z jednej strony jesteśmy zmęczeni i chcemy zasnąć, a z drugiej strony nasze oczy wciąż odbierają intensywny bodziec będący światłem ekranu.

 

Mózg w takiej sytuacji wychodzi z założenia, że skoro nasze oczy odbierają światło to jeszcze trwa dzień.

 

regen box trening crossfit sen crosstrec.pl

W takiej sytuacji szyszynka nie wydziela melatoniny, temperatura organizmu pozostaje wysoka, a tempo bicia serca może nawet wzrosnąć, kiedy przeczytamy fascynującą wiadomość na facebooku. Dlatego jeśli zależy nam na dobrym śnie, a co za tym idzie odpowiedniej regeneracji, powinniśmy ograniczyć użycie telefonu lub komputera conajmniej na dwie godziny przed snem.

I tu zaczyna się problem, bo jak w dzisiejszych czasach mamy spędzać wieczory w inny sposób niż oglądać kolejne odcinki Homelad? Jest na kilka sposobów. Jednym z nich jest aplikacja f.lux, która na podstawie naszej szerokości geograficznej zmienia barwę ekranu komputera na bardziej bursztynową. Kolejnym rozwiązaniem są żarówki, które nie emitują niebieskiego światła, lub specjalne okulary z bursztynowymi szkłami.

Jednak najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie lektura ciekawej książki, która pomoże nam się uspokoić i przygotować organizm do nocnego odpoczynku (czytnik kindle niestety w tym przypadku się nie nada). Naukowcy potwierdzili, że lektura książek z dziedziny fiction, pozwala nam oderwać się od rzeczywistości i skutecznie wyciszyć organizm.

 

 

Zobacz też:

- Rest Day: kiedy i jak odpoczywać

- Domowej roboty Oreo

- Kobieta na CrossFicie

POWIĄZANE ARTYKUŁY

7 kobiecych problemów z CrossFit-em

Kobiet w CrossFit ma ciężkie życie. Sprawdźcie z czym muszą zmagać się dzielnie Panie CrossFiterki

Trening Crossfit: 5 oznak przetrenowania

Trening CrossFit nie sprawia Ci już takiej przyjemności? Jesteś zmarnowany, permanentnie zmęczony lub po prostu przetrenowany? W tym tekście dowiesz się jak...

4 sposoby na zwiększenie siły

Mamy dla Was 4 alternatywne ćwiczenia na poprawę siły i wytrzymałości mięśniowej:
© 2015 Trec Nutrition Sp. z o.o. All rights reserved
projekt i realizacja: [zjednoczenie]