Split Jerk – ważne są szczegóły

Mirek BIG

Większość trenerów wpaja i zachęca swoich zawodników aby powrót ze Split Jerka rozpocząć od przedniej stopy, cofając ją do pozycji wyjściowej o 1/3 długości, a dopiero później dołączyć do niej nogę tylną. Sugerują oni taką a nie inną metodę aby nie wykonywać zbyt długiego ruchu uniesioną nad głową sztangą, co może być niezwykle niebezpieczne.

 

Jeżeli chcemy poprawnie wykonać Split Jerk, sztanga nad naszą głową nie może wykonywać zbyt dużego ruchu. Staramy się trzymać ją nieruchomo. Innymi słowy chcemy żeby to nogi pracowały przód-tył, sztanga natomiast góra-dół.  Jak wiadomo często w Splicie wynosimy bardzo duże ciężary dlatego też tak ważna jest pełna kontrola nad gryfem.

Powód dla, którego lepiej rozpocząć ruch powrotny od przedniej stopy jest prosty – znacznie łatwiej przenieść ciężar z tylnej nogi na przednią niż odwrotnie. Jeżeli rozpoczniemy od tylnej nogi bardzo mocno obciążymy kolano i dojdziemy częściowo do przysiadu na jednej nodze – niebezpieczne w szczególności kiedy mamy do czynienia z dużym obciążeniem. Zaraz po tym ruszy zapewne przednia noga – w tej sytuacji nasze kolano zostaje postawione w bardzo złej pozycji, niezwykle trudno będzie nam w jakikolwiek sposób pomóc przedniej nodze w utrzymaniu stabilizacji.

 weightlifting crossfit training crossfit Gdynia Adam Kuźmiński

 

Jednakże, jeżeli rozpoczniemy powrót od nogi przedniej po czym dostawimy nogę tylną zupełnie inaczej angażujemy nasze stawy. Cofanie przedniej nogi jako pierwszej ma być chwilową podpórką, dzięki której nasze ciało i sztanga wróci do wyższej pozycji - zdecydowanie solidniejszej. Wiąże się to następnie z minimalnym ruchem sztangi do tyłu, po czym dostawiamy tylną nogę a sztanga wędruje do przodu nad naszą głowę. Brzmi to skomplikowanie- wiemy, ale jak zobaczycie to w „realu” i przećwiczycie sami zrozumiecie.

Dodatkowo, umiejętność powrotu przednią stopą wskazuje nam, że zawodnik zachowuje właściwy balans ciała w Splicie – może to posłużyć jako proste narzędzie diagnostyczne. Upewnij się, że w trakcie powrotu przeniesiesz sztangę nad głowę – pominięcie tego kroku grozi przygnieceniem…

W rzeczywistości oczywiście nie będzie to zapewne wyglądało tak idealnie. Niemniej warto mieć na uwadze kilka szczegółów, które mogą ulepszyć Twój Split Jerk.

 

 

ZOBACZ TEŻ:

- Double Unders

- FIT Bajaderki

- Clean

-

POWIĄZANE ARTYKUŁY

Trening CrossFit: Pull Up [Podciąganie]

Podciąganie to wydawałoby się bardzo proste ćwiczenie, które nie wymaga specjalnej techniki. Pozory jak zwykle są mylące.

CrossFit: 12 niepisanych zasad

CrossFit oprócz podstawowych reguł postępowania ma także niepisane zasady, które obowiązują i są wymagane od każdego zawodnika. Mamy dla Was 12 takich zasad.

CrossFit: Jak dbać o sprzęt?

Sprzęt jak to sprzęt zawsze się psuje. Jak sprawić żeby popsuł się później? Zapraszamy do lektury!
© 2015 Trec Nutrition Sp. z o.o. All rights reserved
projekt i realizacja: [zjednoczenie]