Trening Crossfit: 5 oznak przetrenowania

trening_crossfit_przemeczenie.jpg

Wczorajszy trening CrossFit był znacznie cięższy niż zwykle a Ty po przebudzeniu nadal czujesz się zmęczony. Czy jesteś przetrenowany?

 

Prawdopodobnie nie.

 

Przetrenowanie to jedno z tych słów, którego używamy zbyt często. Zmęczenie i obolałe mięśnie  to przypadłość, która u każdego objawia się inaczej. Każdy posiada inny próg bólu. Źle ocenione przemęczenie często wynika z nadinterpretacji bólu mięśniowego lub po prostu zmęczenia. Bardzo często ta nadinterpretacja prowadzi nas do wyimaginowanych wniosków typu „Jestem przetrenowany, wszystko mnie boli przez to ponaciągałem mięśnie”. Ważnym jest abyśmy uświadomili sobie, że dyskomfort i ból w sporcie, w szczególności jezeli chodzi o trening CrossFit, najczęściej nie oznaczają kontuzji czy przetrenowania lecz są dobrymi sygnałami.

 

Niemniej przetrenowanie, czyli moment, w którym trening CrossFit robi nam więcej krzywdy niż dobrego, może się zdarzyć. Jest to najczęstszy problem w sportach wyróżniających się bardzo wysoką intensywnością i dużymi ciężarami typu CrossFit. Często dopada osoby lubiące „zaorać” się na treningu do nieprzytomności. Jako CrossFitowcy jesteśmy znacznie bardziej narażeni na przetrenowanie aniżeli osoby chodzące np. na siłownię, dlatego też powstał ten artykuł. Aby uniknąć tego bolensego efektu  przedstawiamy Wam 5 oznak przetrenowania.

 

Trening CrossFit: Utrata entuzjazmu, chęci do treningu

Zasada przetrenowania numer 1 – Dotyka tych, którzy są najbardziej zafascynowani pojeciem - ciężki trening CrossFit. Zazwyczaj spotyka osoby kochające trenować, będące pełne entuzjazmu aż gdy nagle coś się zmienia. Nie są oni już tak pozytywnie naładowani przed treningiem. Jeżeli jesteś osobą spędzającą całe wakacje na Box-ie a nagle zmienia się Twoje nastawienie do trenowania – wiedz, że coś się dzieje. Takie objawy mogą oznaczać przetrenowanie.

 

Trening CrossFit: Drażliwość, depresja

Przetrenowani swoje uczucia z nieudanego treningu przekładają na życie poza Box-em. Ty, Twoi przyjaciele lub współpracownicy możecie dostrzec Twoje humorki, smutek, złość a nawet brak apetytu.

 

Trening CrossFit: Podwyższone tętno spoczynkowe

Chronicznie podwyższone tętno spoczynkowe jest silnym objawem przeciążenia organizmu. Aby mieć to pod stałą kontrolą warto nosić pulsometr. Jest to dobre rozwiązanie służące Twojemu bezpieczeństwu. Tętno spoczynkowe podwyższone o 5-10 uderzeń na minutę w połączeniu z dużą intensywnością treningową i trudnymi ćwiczeniami CrossFit zasługuje na Twoją uwagę.

 

Trening CrossFit: Częste chorowanie

Zmęczenie=Spadek odporności to oczywiste. Jeżeli zwykle byłeś okazem zdrowia a nagle zacząłeś łapać wszystkie przeziębienia, grypy itp. – to wiedz, że coś się dzieje.

 

Trening CrossFit: Brak progresu

Ostatni i wydaję się najważniejszy objaw przetrenowania w szczególności dla tych, którzy biorą CrossFit na poważnie i stale monitorują swój progres. Kiedy dochodzi do sytuacji stagancji w treningu CrossFit to mamy spory problem. Oczywiście nie możemy oczekiwać PR(personal record) co tydzień, lecz jeżeli dochodzi do sytuacji w, której stoisz z ciężarami już dłuższy czas lub nawet się „cofasz” to masz do czynienia z poważniejszym problemem. Trenujemy po to aby stawać się lepszymi wersjami siebie, jeżeli nie ma progresu to znaczy, że coś się dzieje.

 Trening CrossFit - przemęczenie

 

Przedstawiliśmy Wam objawy przetrenowania...

Jak zapobiec lub przeciwdziałać przetrenowaniu?

 

Sposób na uniknięcie przetrenowania jest bardzo prosty – to zmiana perspektywy, tego jak postrzegamy trening CrossFit. Jeżeli jesteś zawodnikiem, który tyra trening za treningiem musisz skupić się bardziej na holistycznym podejściu do sportu (rozwijać całe ciało, wykonywać ćwiczenia CrossFit angażujące jak najwięcej mięśni Twojego ciała). Zamiast myśleć o postępach i progresie skup się na kilku zagadnieniach CrossFit, więcej śpij, skup się na diecie i suplementacji bo tak naprawdę naszą formę wyznacza nie to ile razy trenujemy lecz trening, dieta, regeneracja i wiele innych czynników jednocześnie. Obraz zawodnika posiada wiele elementów, nad którymi musimy pracować jednocześnie.

 

Dodatkowo odpoczynek i regeneracja powinny być priorytetowe ponieważ niedostateczna regeneracja=przetrenowanie będzie pogłębiała Twoje problemy. Musisz znaleźć czas na lekki trening, rozciąganie czy mobility bo takie niuanse mogą zadecydować o Twojej formie a przede wszystkim o tym czy jesteś przetrenowany czy nie.

Trening CrossFit - przemęczenie 

 

Zobacz też:

- 10 PORAD DLA POCZATKUJĄCYCH

- ZDROWY SYSTEM ODZYWIANIA

- CROSSFIT: JAK ZACZĄĆ

POWIĄZANE ARTYKUŁY

Kettlebell Trening Nóg

Trening nóg przy użyciu odważników kulowych może dać mocny wycisk.

Kettlebell Clean & Press

Technika zarzutu oraz wyciśnięcia kettla nad głowę

Przysiad, Pomki, Burpees, wykroki

Technika jest bardzo ważna. Przedstawiamy wam jak poprawnie wykonywać podstawowe ćwiczenia w treningu funkcjonalnym
© 2015 Trec Nutrition Sp. z o.o. All rights reserved
projekt i realizacja: [zjednoczenie]