Trening CrossFit – 6 rad jak wrócić po kontuzji

trening_crossfit_6_rad_jak_wr%C3%B3ci%C4%87_po_kontuzji.jpg

CrossFit, tak jak każda inna dziedzina sportu, naraża nas w pewnym stopniu na kontuzje. Duże ciężary i skomplikowane ćwiczenia moga prowadzić do urazu. Tak samo możemy nabawić się kontuzji biegając lub schodząc po schodach. Lecz to tylko dygresja. Ten artykuł nie jest o ryzku jakie niesie za sobą CrossFit.  Nie będę rozwodził się nad tym, że w CrossFicie szansa na kontuzję jest mniejsza niż w innych sportach fitness – lecz to media tworzą zakłamane historie. Abstrahując, chciałbym udowodnić, że każdy sportowiec może doznać kontuzji. Kiedy to się stanie musi poczynić odpowiednie kroki aby jak najszybciej i najskuteczniej się zregenerować i powrócić do treningów. Lecz skąd będziesz wiedział/wiedziała czy możesz wrócić na box? Czy możesz wziąć ciężary do rąk? Czy możesz trenować tak samo ciężko jak przed kontuzją? Ten artykuł opisuje cały proces powrotu do sportu po kontuzji. 

Trening CrossFit - Zacznij spokojnie

Nie ważne jaką masz kontuzję, Twój organizm potrzebuje czasu aby głowa zgrała się z resztą ciała. Kanał komunikacji pomiędzy ciałem a mózgiem jest niezbędny do powrotu po kontuzji. O ile nie nastąpiło mechaniczne uszkodzenie nerwów połączenie mózg-ciało można zdecydowanie wzmocnić, lecz proces ten jest czasochłonny - dlatego bądź cierpliwy. Nie ma sensu aby wracać na box i starać się trenować tak jak przed kontuzjom. Tak nierozważny krok może zaprowadzić Cię do kolejnej kontuzji. Brak odpowiedniej komunikacji mózg-ciało znacznie utrudni Ci poprawne wykonywanie ćwiczeń. Przełknij swoją dumę i skaluj WOD-y odpowiednio do swoich aktualnych możliwości. Pamiętaj, w tej chwili ilość powtórzeń i ciężary nie są istotne. Ważne abyś rzetelnie budował swój poziom fitness do poziomu sprzed kontuzji kiedy czułeś się komfortowo i mogłeś wykonywać WOD na 100%. To jest nasz główny cel!

Trening CrossFit - Słuchaj swojego ciała

W trakcie WOD-u nasze ciało bardzo często krzyczy – „Kończ już!”. Jeżeli wracasz po kontuzji i wykonujesz pierwsze WOD-y słuchanie swojego wewnętrznego głosu to podstawa – szczególnie jeżeli chodzi o ćwiczenia dotyczące kontuzjowanej części ciała. Jeżeli boli Cię łokieć w trakcie wykonywania push-ups to przestań ćwiczyć. Jeżeli czujesz ból kolan w trakcie przysiadów, przestań ćwiczyć. Zazwyczaj jeżeli czujesz dyskomfort w trakcie WOD-u ciśniesz jeszcze mocniej, zgadza się? Taka sytuacja nie może się zdarzyć kiedy wracasz do zdrowia. Twoje ciało da Ci znać kiedy będziesz zdolny do większego wysiłku. W międzyczasie skaluj WOD – chodzi tutaj o ciężary, powtórzenia jak i ćwiczenia. Na szczęście jest wiele ruchów, które mogą Ci pomóc…

trening crossfit, kontuzja

Trening CrossFit - Słuchaj trenera

Podstawową rolą Twojego trenera jest upewnienie się, że Ty jako zawodnik jesteś bezpieczny i daleki od kontuzji. Są po to aby doradzać Ci w skalowaniu, ćwiczeniach, rozwijaniu Twoich umiejętności – szczególnie jeżeli chodzi o powrót po kontuzji. Na szczęście trenerzy CrossFit budują świetne relacje ze swoimi zawodnikami, tak więc będą oni w stanie ocenić na co Cię stać. Ten fundament pozwoli oszacować trenerowi jak daleko możecie się posunąć w treningu.

Trening CrossFit - Rozmawiaj z innymi zawodnikami, którzy przeszli podobne urazy

Większość CrossFitterów posiada bardzo podobne umiejętności oznacza to, że prawdopodobnie cierpieli na podobne kontuzje. Jeżeli będziesz miał kiedyś okazję ćwiczyć obok osoby, która cierpiała na podobny uraz porozmawiaj z nią i poproś o radę. Mimo, że każdy przeżywał i leczył swoją kontuzję inaczej warto wychwycić treść między słowami i skorzystać z kilku rad. Pamiętaj nie ma wstydu w pytaniu - „Kto pyta nie błądzi.”.  

Trening CrossFit - Skonsultuj się ze swoim fizjoterapeutą

Muszę umieścić gwiazdkę przy tym punkcie ponieważ trzeba patrzeć na niego z przymrużeniem oka. Istnieje wielu zawodników, którzy zignorowali zalecenia lekarskie i w pełni wrócili do CrossFitu. Linda Barber złamała krąg L-5 w trakcie The Open 2011, lekarz zabronił jej wykonywać przysiady do końca życia. W 2013 Linda brała udział w The Games. Barber to jeden z wielu przypadków, kiedy „olewanie” zaleceń lekarskich wyszło zawodnikowi na dobre. Uwierzcie takich case-ów było dużo, dużo więcej. Jednakże, musimy mięć na uwadze, że lekarze jak i fizjoterapeuci mają odpowiednią wiedzą i doświadczenie jeżeli chodzi o funkcjonowanie ludzkiego ciała, dlatego też nie można opinii lekarskiej całkowicie odrzucić. To w jakim stopniu rozważycie zalecenia lekarza zależy tylko od Was.

trening crossfit, kontuzja

Trening CrossFit - Regeneracja to klucz

Regeneracja to podstawowa część zdrowej rutyny prawdziwego CrossFitowca, znaczy ona jeszcze więcej kiedy chcemy wrócić do sportu po ciężkiej kontuzji. Mobility, odpoczynek, aktywna regeneracja, sen, i suplementacja to kluczowe  obszary pozwalające nam szybko i skutecznie powrócić do hardkorowego treningu CrossFit, robienia progresu i zapobieganiu regresji. Nigdy nie „olewaj” regeneracji kiedy jesteś w słabej kondycji, no chyba, że chcesz mieć kontuzję…

POWIĄZANE ARTYKUŁY

Trening CrossFit: Pull Up [Podciąganie]

Podciąganie to wydawałoby się bardzo proste ćwiczenie, które nie wymaga specjalnej techniki. Pozory jak zwykle są mylące.

CrossFit: 12 niepisanych zasad

CrossFit oprócz podstawowych reguł postępowania ma także niepisane zasady, które obowiązują i są wymagane od każdego zawodnika. Mamy dla Was 12 takich zasad.

CrossFit: Jak dbać o sprzęt?

Sprzęt jak to sprzęt zawsze się psuje. Jak sprawić żeby popsuł się później? Zapraszamy do lektury!
© 2015 Trec Nutrition Sp. z o.o. All rights reserved
projekt i realizacja: [zjednoczenie]